Openbaar belang
De gemeenschappelijke regeling Bedrijfsvoeringsorganisatie Doelgroepenvervoer Regio Arnhem Nijmegen (DRAN) voert in opdracht van de gemeenten uit de regio Arnhem-Nijmegen het doelgroepenvervoer uit. Het uiteindelijke doel van de BVO DRAN is het bieden van kwalitatief goed vervoer tegen aanvaardbare kosten aan inwoners voor wie regulier openbaar vervoer of eigen vervoersmogelijkheden niet kunnen voorzien in de vervoersbehoefte. Door het vervoer via Avan ondersteunen zij deze inwoners in de zelfredzaamheid.
Tot 1 augustus 2020 voerde de BVO DRAN voor Beuningen het zogenoemde vraagafhankelijk vervoer uit (ook wel het sociaal of recreatief vervoer op basis van de Wmo) en het vervoer op basis van de Jeugdwet. Vanaf 1 augustus 2020 is daar het leerlingenvervoer aan toegevoegd.
In 2020 heeft de BVO DRAN diverse taken uitgevoerd. Allereerst de reguliere taken, zoals contractmanagement, monitoring, het operationeel aan- en bijsturen van Avan en het onderhouden van de contacten met provincie Gelderland. Een ander onderdeel betreft de afronding en implementatie van de nieuwe contracten voor het vervoer en het callcenter. In deze aanbestedingen zijn verbeteringen doorgevoerd ten opzichte van het contract dat in juli 2020 afliep. De aanpassingen zijn erop gericht de kosten te beheersen zonder de kwaliteit van het vervoer wezenlijk aan te tasten.
In 2020 heeft de BVO DRAN veel inzet gepleegd om de coronacrisis en de gevolgen voor het doelgroepenvervoer het hoofd te bieden. Zo is - in navolging van oproepen daartoe door het Rijk en de VNG - een regeling getroffen om de vervoerders te compenseren voor het wegvallen van de vraag naar vervoer. Daarmee is het vervoerslandschap intact gebleven en kon - op het moment dat enige versoepelingen werden doorgevoerd - het vervoer snel opgestart worden.
In 2020 heeft de BVO DRAN een onderzoek naar marktontwikkelingen in het doelgroepenvervoer laten uitvoeren. Het resultaat ervan was een inventarisatie van maatregelen die genomen kunnen worden om te komen tot kostenbesparingen. Dit zal in nauwe afstemming met de gemeenten plaatsvinden, omdat de samenwerking tussen de BVO DRAN en gemeenten cruciaal is. De kostenontwikkeling hangt namelijk nauw samen met de instroom van gebruikers in het doelgroepenvervoer. De gemeente is verantwoordelijk voor het toelaten van deze gebruikers. De BVO DRAN moet het vervoer vervolgens organiseren.
BVO DRAN | 2019 | 2020 |
---|---|---|
Balanstotaal | 8.669 | 13.000 |
Eigen vermogen | 0 | 83 |
Vreemd vermogen | 8.669 | 12.917 |
Totaal exploitatie | 17.423 | 16.700 |
Beuningen deelname % | 1,9% | 2,5% |
Gemeentelijke bijdrage | 333 | 411 |