Jaarverslag

1. Werk en inkomen

Programma inhoud

De Participatiewet bestaat sinds 2015. De wet is bedoeld voor iedereen die kan werken, maar het zonder steuntje in de rug niet redt. De wet moet ertoe bijdragen dat zoveel mogelijk mensen, met en zonder beperking, aan het werk geholpen worden, bij voorkeur bij een gewone werkgever. De nadruk ligt op het activeren van mensen. Dat betekent dat er vooral gekeken wordt naar wat iemand kan. Er zijn verschillende instrumenten om mensen naar werk te begeleiden, zoals proefplaatsingen, leerwerkplekken, taalstages, Op Weg Naar Werk (arbeidsmatige dagbesteding), loonkostensubsidie en beschut werk.
We willen dat onze inwoners een passende werkplek hebben. Werk is meer dan een inkomensvoorziening; het is de sleutel naar een zelfstandig en zelfredzaam bestaan.
Inwoners die onvoldoende inkomen hebben, kunnen terugvallen op de gemeente voor een uitkering, aanvullende inkomensregeling of schuldhulpverlening.
We hebben bij ons arbeidsmarktbeleid met veel partijen te maken. Denk aan werknemers, werkgevers, belangenverenigingen, onderwijsinstellingen, het UWV, overige gemeenten binnen de arbeidsmarktregio en de provinciale en landelijke overheid. Zij hebben allemaal hun eigen belangen en verantwoordelijkheden en onze inwoners werken niet alleen binnen de gemeentegrenzen. Dat maakt het enerzijds noodzakelijk om op vele niveaus samen te werken, anderzijds maakt het dat we de invloed van de gemeente op de arbeidsmarkt moeten nuanceren.

Ambities en ontwikkelingen

Werk
WerkBedrijf is de verbindende schakel tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt. Het voert in opdracht van de gemeenten de Participatiewet uit. Via het WerkBedrijf bieden we zo veel mogelijk kandidaten perspectief en mogelijkheden om hun werkkansen te vergroten en te benutten. Daarnaast zorgen we dat mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt die zich (nog) niet kunnen ontwikkelen naar regulier werk, maatschappelijk actief zijn of een tegenprestatie leveren.
De sociale werkvoorziening (SW) is na de invoering van de Participatiewet geïntegreerd in het WerkBedrijf. Een belangrijke opdracht voor het WerkBedrijf was om de SW-medewerkers zoveel mogelijk buiten de muren van WerkBedrijf bij reguliere werkgevers te plaatsen.

Het coronavirus en de maatregelen om de verspreiding van het virus tegen te gaan betekenden het einde van een lange periode van economische groei en hadden grote gevolgen voor de arbeidsmarkt. Landelijk nam het aantal WW-uitkeringen sterk toe. Over heel 2020 bedroeg de stijging 27,8%. Het Rijk van Nijmegen behoorde met de regio Zwolle tot de regio’s waar de stijging het kleinst was, 15,4%.
Vooral de positie op de arbeidsmarkt van jongeren tot 27 jaar is verslechterd. Bij jongeren is in onze regio sprake van een verdubbeling van het aantal WW-uitkeringen. Dat komt doordat jongeren vaker in zwaar getroffen sectoren werken, zoals detailhandel non food en horeca. Bovendien werken jongeren vaker op oproepbasis of met tijdelijke contracten. Hierdoor worden zij bij economische neergang eerder werkloos. Bij herstel van de arbeidsmarkt zijn zij echter ook de eersten die daarvan profiteren.
Het aantal mensen in de bijstand dat als werkzoekende bij het UWV is geregistreerd, is in het Rijk van Nijmegen in 2020 tamelijk stabiel gebleven. Ook de groep met een arbeidsbeperking bleef in omvang vrijwel gelijk. Hun kansen op de arbeidsmarkt zijn kleiner geworden door de extra concurrentie van andere werkzoekenden.
De spanning op de arbeidsmarkt was in Rijk van Nijmegen tot 2020 veel lager dan landelijk. Doordat de WW landelijk sterker is toegenomen dan in de regio Rijk van Nijmegen, is de spanning op de arbeidsmarkt landelijk en voor deze regio naar elkaar toe gegroeid.
Aan de onderkant van de arbeidsmarkt staan we na 2020 nog altijd voor een stevige uitdaging. Mensen die tot de doelgroep van de Participatiewet behoren hebben vaak structurele ondersteuning nodig of moeten nog een forse ontwikkeling doormaken voordat zij betaald werk kunnen doen. De nota ‘Werk voorop! Arbeidsmarkt- en Re-integratiebeleid 2020 t/m 2023 Rijk van Nijmegen’ uit 2019 met daarin geformuleerde ambities blijft ook in de gewijzigde  economische omstandigheden een belangrijk kader.

Inkomen
We verstrekken uitkeringen rechtmatig en doelmatig. Dit leidt tot bestrijding van fraude en tot een vermindering van de administratieve lasten. Dit doen we door een analyse te maken van het risico op fraude bij aanvang van de uitkering en herhalen deze analyse periodiek als dat nodig is. Bij vermoeden van fraude maken we gebruik van de sociale recherche.

In 2020 is het Kindpakket verder ontwikkeld in samenwerking met organisaties, verenigingen en ondernemers met als doel het aanbod van producten en activiteiten te vergroten en te optimaliseren. Het tegengaan van niet-gebruik van het Kindpakket heeft onze volle aandacht.

Programmaverantwoording

in € (+=baat,voordeel/-=last,nadeel)

Lasten

Baten

Saldo

Begroting

-13.380.942

8.063.000

-5.317.942

Realisatie

-13.183.931

8.336.383

-4.847.548

Saldo programma

197.011

273.383

470.394

Mutaties reserves:

Begroting

27.642

27.642

Realisatie

11.667

11.667

Saldo reserve

-15.975

-15.975

Gerealiseerd resultaat

197.011

257.409

454.420

Lasten

(x € 1.000)
Begroot € 13.381
Gerealiseerd € 13.184
Afwijking € 197
Deze pagina is gebouwd op 07/08/2021 17:40:00 met de export van 07/08/2021 17:19:32