- Veiligheidsregio Gelderland Zuid (VRGZ), Nijmegen
Openbaar belang
De Veiligheidsregio (VRGZ) bestaat uit de Regionale Brandweer Gelderland-Zuid (RBGZ), de gemeenschappelijke Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen Gelderland-Zuid (GHOR) en de Regionale Ambulancevoorziening Gelderland-Zuid (RAV). De VRGZ zorgt voor een veilige regio waarin rampen en crises zo goed mogelijk worden voorkomen en bestreden en inwoners kunnen rekenen op snelle en goede geneeskundige hulpverlening en brandweerzorg. Dit doet zij samen met de achttien gemeenten, politie en andere lokale, regionale en landelijke partners.
Het resultaat 2020 van het programma Crisis- en Rampenbestrijding (C&R) is incidenteel aanzienlijk positiever dan de tussentijdse rapportage t/m augustus werd aangenomen.
Het positieve resultaat ontstaat met name door incidenteel lagere uitgaven als gevolg van de coronacrisis, doordat opleidingen en oefeningen geen of in beperkte mate hebben plaatsgevonden en door lagere vrijwilligersvergoedingen.
Daarnaast heeft een groot aantal leveranciers problemen gekend met levertijden, waardoor leveringen en diensten later plaatsvonden. In financiële zin zijn er lagere kapitaallasten en onderhoudslasten van kazernes, doordat langere levertijden en latere levering van diensten.De operationele dienstverlening heeft hier geen problemen van ondervonden. Bepaalde activiteiten die in 2020 niet hebben plaatsgevonden als gevolg van de crisis, moeten in 2021 wel plaatsvinden.
De VRGZ stelt voor om het voordelige resultaat ad € 2.909.000 als volgt te bestemmen:
Toevoegen aan de algemene reserve C&R € 710.000
Uitkeren aan deelnemende gemeenten € 1.370.000
Toevoegen aan de bestemde reserve uitgestelde werkzaamheden door corona € 699.000
Toevoegen aan de bestemde reserve Duiktaak € 130.000.Voor Beuningen betekent dit een voordeel ad € 47.000, dat in de jaarrekening 2021 zal worden verantwoord.
Voor het voordeel ad € 813.000 op de taak Regionaal Ambulance Vervoer (RAV), geheel bekostigd door de zorgverzekeraars, wordt voorgesteld dit volledig toe te voegen aan de Reserve aanvaardbare kosten RAV.
VRGZ
2019
2020
Balanstotaal
67.620
71.312
Eigen vermogen
3.285
7.007
Vreemd vermogen
64.335
64.305
Totaal exploitatie
72.021
76.202
Beuningen deelname %
3,4%
3,4%
Gemeentelijke bijdrage
1.251
1.343
Inventarisatie risico's
2.229
3.978
Weerstandsvermogen %
58,0%
64,0%
Risico tekort Beuningen
75
137
- Instituut Bijzonder Onderzoek (IBO), Wijchen
Openbaar belang
Het Instituut Bijzonder Onderzoek (IBO) onderzoekt, op verzoek van de afdeling Dienstverlening mogelijke fraude met Participatiewet, lOAW-, IOAZ-uitkeringen en Wmo-voorzieningen. Bij vermoeden van fraude (boven een bepaald bedrag) of wanneer de gemeente op basis van de haar beschikbare middelen de zaak niet kan afhandelen, verstrekt de gemeente een onderzoeksopdracht aan het IBO. Net als in voorgaande jaren stond 2020 in het teken van het streven naar een zo goed mogelijke samenwerking om fraude te bestrijden.
IBO
2019
2020
Balanstotaal
70
62
Eigen vermogen
0
0
Vreemd vermogen
70
62
Totaal exploitatie
349
344
Beuningen deelname %
22,0%
16,2%
Gemeentelijke bijdrage
77
56
Inventarisatie risico's
n.v.t.
n.v.t.
Weerstandsvermogen %
n.v.t.
n.v.t.
Risico tekort Beuningen
n.v.t.
n.v.t.
- Milieusamenwerking en afvalverwerking Regio Nijmegen (MARN), Nijmegen
Openbaar belang
De MARN is een gemeenschappelijke regeling met acht deelnemende gemeenten in de regio Nijmegen. De gemeenschappelijke regeling (GR) behartigt de belangen van de deelnemende gemeenten op het gebied van milieu, waaronder een doelmatige en milieu-hygiënische verantwoorde verwijdering van afvalstoffen. In het bijzonder houdt de GR MARN zich bezig met het aandeelhouderschap in ARN B.V.
De MARN heeft geen gronden meer in eigendom en de projectorganisatie is verdwenen. De MARN verzorgt geen projecten meer en er is geen budget voor beschikbaar. De regeling zelf blijft in stand en richt zich op de rol van aandeelhouder en leverancier van afval aan ARN B.V.. Daardoor blijven onderwerpen over afval een rol spelen. Het secretariaat van GR MARN zit inmiddels bij Dar NV.
In 2020 is het onderzoeksrapport ‘MARN en de energietransitie’ opgesteld, in opdracht van het bestuur van de GR MARN. Aanleiding was de verkoop van de aandelen in ARN B.V. door GR Regio Rivierenland en GR Regio de Vallei. Daarnaast is ARN in het licht van de energietransitie zich aan het herpositioneren van afvalverwerker naar energieleverancier. De werkgroep MARN+ richt zich in haar onderzoek naar de ARN op kansrijke posities met betrekking tot warmtelevering en andere energiedragers zoals groengas en elektriciteit. Ook onderzoekt de werkgroep hoe we invulling kunnen geven aan de gewenste actieve aandeelhouder en de verbinding tussen de aandeelhouders en de vennootschap.
MARN
2019
2020
Balanstotaal
12.184
11.648
Eigen vermogen
10.310
9.860
Vreemd vermogen
1.823
1.732
Totaal exploitatie
735
361
Beuningen deelname %
8,0%
7,6%
Gemeentelijke bijdrage
-42
-43
Inventarisatie risico's
1.702
1.702
Weerstandsvermogen %
16,5%
17,3%
Risico tekort Beuningen
136
129
- Omgevingsdienst Regio Nijmegen (ODRN)
Openbaar belang
De ODRN voert voor de deelnemers taken uit op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) in het kader van het omgevingsrecht. Door bundeling van deze taken in de regio verbetert de uitvoeringskwaliteit en de efficiency. Naast de milieutaken zijn vanaf 1 januari 2017 ook de BRIKS-taken (bouwen, reclame, inritten, kappen en slopen) uitbesteed aan ODRN.
De jaarlijkse werkzaamheden van ODRN liggen vast in het Werkplan. Het Werkplan 2020 bevat een beschrijving van de reguliere werkzaamheden voor de Milieu- en BRIKS-taken (vergunningverlening, toezicht/handhaving en advisering). We hebben een begroting gemaakt op basis van ervaringscijfers van voorgaande jaren. Daarnaast zijn een aantal projecten gepland. Deze spitsen zich onder meer toe op ondermijning (uitvoeren flitscontroles) en energiecontroles bij bedrijven.
In 2020 is in totaal € 1.474.000 uitgegeven voor de uitvoering van de reguliere milieu- en BRIKS-taken door de ODRN. Hiervan is € 49.000 besteed aan een aantal aanvullende projecten (zoals beoordeling subsidie monumenten, vergunningverlening DTRH), waarvoor aparte budgetten beschikbaar waren.
Voor de uitvoering van de milieutaken en BRIKS-taken door de ODRN is € 249.000 meer uitgegeven dan begroot. Het grote aantal omgevingsvergunningen dat is verleend door de toename van bouwactiviteiten vanwege de aantrekking van de economie en de gevolgen van Corona, na vaststelling van de Herfstnota 2020, verklaart de toename in de kosten. Hier tegenover staan ook extra legesinkomsten omgevingsvergunningen ad € 336.000.
Per saldo dus een voordeel ad € 87.000.In 2020 heeft het Algemeen bestuur ingestemd met het Ontwikkelprogramma ODRN 2020-2021. Aanleiding hiervoor waren financiële tekorten die de ODRN liet zien in 2018 en 2019. Hierin heeft de gemeente in 2019 een bijdrage verstrekt ad € 88.000.
Er wordt intensief gekeken naar de oorzaken van die tekorten en welke besluitvorming dat vraagt. Het bestuur wordt daarbij ondersteund door een aantal externe adviseurs. De financiële huishouding van de ODRN wordt onderzocht maar ook wordt in bredere zin gekeken hoe de organisatie ervoor staat. Nieuwe ontwikkelingen, zoals de invoering van de Omgevingswet worden hierin meegenomen.
Het Ontwikkelprogramma bestaat uit 3 thema’s:- Gezamenlijkheid
- Verzakelijking
- Nieuwe ontwikkelingen (Omgevingswet, Wet kwaliteitsborging bouwen).
Voor de uitvoering van het Ontwikkelprogramma, totaal € 1.400.000, is in 2020 eenmalig € 90.000 beschikbaar gesteld. Door het uitstel van de Omgevingswet en vertragingen vanwege Corona ligt het zwaartepunt van de uitvoering in 2021. Van het Beuningse aandeel is daarvoor nog € 60.000 beschikbaar op de balans van de ODRN.
De jaarrekening 2020 sluit met een positief resultaat ad € 484.000. Het bestuur van de ODRN stelt voor dit toe te voegen aan het eigen vermogen, omdat dit nog steeds lager is dan de vastgestelde norm.
ODRN
2019
2020
Balanstotaal
5.276
7.423
Eigen vermogen
74
494
Vreemd vermogen
5.202
6.929
Totaal exploitatie
19.894
21.908
Beuningen deelname %
8,2%
7,6%
Gemeentelijke bijdrage
1.392
1.477
Inventarisatie risico's
803
735
Weerstandsvermogen %
9,2%
67,2%
Risico tekort Beuningen
66
21
- Gemeentelijke gezondheidsDienst (GGD), Nijmegen
Openbaar belang
GGD Gelderland-Zuid omvat veertien gemeenten. De hoofdtaak van een GGD is - op basis van de Wet Publieke Gezondheid - het beschermen, bewaken en bevorderen van de gezondheid van inwoners op alle leeftijden. Dit doet de GGD in samenwerking met de inwoners, maar ook met partners in de zorg, onderwijs, welzijn en veiligheid. Speciale aandacht gaat uit naar kwetsbare groepen in de samenleving. De gemeente moet ter uitvoering van de gezondheidstaken een Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) in stand houden (artikel 14 lid 1 WPG).
Het jaar 2020 stond bijna volledig in het teken van de bestrijding van het Corona virus Covid-19. Denk daarbij aan het inrichten van en het testen op Corona in de teststraten, het uitvoeren van bron- en contactonderzoek en de voorbereidingen voor het grootschalig vaccineren. Uiteraard heeft deze pandemie en de bestrijding hiervan door de inzet van alle medewerkers zijn effecten gehad op de uitvoering van de reguliere taken.
De planning van de nieuwbouw van het gebouw van de GGD heeft door de aanpassing van de bouwplannen aan de Corona-maatregelen enige vertraging opgelopen. Voordeel is wel dat dit gebouw naar de toekomst toe Corona-proof is.
Tot slot heeft Veilig Thuis de nodige aandacht gevraagd.Onderstaande bedragen voor de GGD zijn exclusief de kosten voor Jeugdgezondheidszorg. Deze kosten zijn ondergebracht in het Programma Jeugd.
GGD Gelderland-Zuid
2019
2020
Balanstotaal
6.771
10.197
Eigen vermogen
1.290
787
Vreemd vermogen
5.481
9.410
Totaal exploitatie
24.404
23.245
Beuningen deelname %
5,2%
5,2%
Gemeentelijke bijdrage
1.263
1.205
Inventarisatie risico's
7.045
6.345
Weerstandsvermogen %
54,0%
71,0%
Risico tekort Beuningen
246
229
- Munitax, (Beuningen)
Openbaar belang
Regeling gemeenschappelijk belastingkantoor Beuningen.
Munitax is binnen de gemeente Beuningen, de uitvoeringsorganisatie van deze lichte juridische vorm van de Wet Gemeenschappelijke Regelingen. De deelnemers zijn de gemeenten Heumen, Wijchen, Berg en Dal, Druten en Beuningen.
De taken zijn:
- de heffing en invordering van belastingen;
- de uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ);
- het administreren van de relevante vastgoedgegevens;
- het verstrekken van vastgoedgegevens aan de deelnemers en aan derden.
De organisatie voert het gehele belastingproces uit van aanslagoplegging tot inning. De totale kosten worden verdeeld op basis van afgenomen producten (aantal objecten, aanslagen, hondenregistraties, bijzondere aanslagen, dwangbevelen en kwijtscheldingen).
Munitax staat voor kwaliteit en efficiënt werken. Dit merken de deelnemende gemeenten en hun inwoners. De organisatie is continu bezig met het optimaliseren van de dienstverlening. Verbetering van (interne) processen, digitalisering en het uitbreiden en delen van kennis zijn daarbij essentieel. Transparant zijn naar de inwoners, bedrijven en deelnemende gemeenten is het doel. Informeel contact is daarbij erg belangrijk . Daarom wordt persoonlijk en telefonisch contact aangemoedigd. Want een eenvoudig telefoontje met een van de specialisten kan veel verhelderen.
Een belangrijk project waar Munitax in 2018 mee is gestart, is de controle van de BAG-oppervlakte voor de diverse gemeenten. Dit in samenwerking met alle gemeenten.
Volgens de eerste planning zou het op 1-1-2020 zijn afgerond. De bijgestelde planning van 1-7-2020 is gerealiseerd. Dit betekent dat de aanslagen 2022 op basis van de wet WOZ gewaardeerd worden met behulp van de BAG-oppervlakte.Munitax
2019
2020
Balanstotaal
n.v.t.
n.v.t.
Eigen vermogen
n.v.t.
n.v.t.
Vreemd vermogen
n.v.t.
n.v.t.
Totaal exploitatie
2.520
2.807
Beuningen deelname %
18,6%
18,2%
Gemeentelijke bijdrage
468
512
Inventarisatie risico's
n.v.t.
n.v.t.
Weerstandsvermogen %
n.v.t.
n.v.t.
Risico tekort Beuningen
n.v.t.
n.v.t.
- Gemeenschappelijk Orgaan regio Arnhem-Nijmegen
Openbaar belang
De Regio Arnhem-Nijmegen is een samenwerking van achttien gemeenten voor een structurele verbetering van het vestigingsklimaat voor inwoners en bedrijven in de regio Arnhem-Nijmegen, in zowel nationaal als internationaal perspectief. Het Algemeen Bestuur van het gemeenschappelijk orgaan (GO) richt zich op afstemming en samenwerking. Binnen het GO zijn vier overleggen tussen portefeuillehouders actief, gericht op de beleidsterreinen Duurzaamheid, Economie, Wonen en Mobiliteit.
In 2019 heeft het Algemeen Bestuur geconstateerd dat de regio een 'bleek' profiel heeft en haar potenties onvoldoende benut. Als regio zijn we onvoldoende in staat ons te presenteren. Tegelijkertijd komen er grote opgaven op ons af die om een regionale aanpak vragen met een integrale en krachtige besturing. Alle gemeenten is gevraagd of er draagvlak is om een meer slagvaardige regionale samenwerking te vormen met een scherpere profilering en lobby, een heldere visie en ambitie die aansluit bij de agenda van Provincie, Rijk en Europa. Na 'groen licht' van alle gemeenten is een stuurgroep gevormd die op basis van verzamelde input en consultatie van colleges en gemeenteraden de contourennotitie Versterking regionale samenwerking heeft opgesteld. In deze contourennotitie is nadrukkelijk rekening gehouden met de gevoelde urgentie in de regio om de slagkracht in de opgaven te vergroten en aandacht te hebben voor transparantie van besluitvorming en democratische legitimatie.
Het jaar 2020 heeft in het teken gestaan van de verdere vormgeving van het nieuwe samenwerkingsverband en heeft geleid tot de oprichting van de Groene Metropool regio Arnhem-Nijmegen. De Groene Metropool regio heeft inmiddels een visie opgesteld en een regionale agenda met opgaven. In de raadsvergadering van januari jl. heeft onze gemeente zich evenals de overige 17 gemeenten uit de regio Arnhem-Nijmegen bij de nieuwe GR aangesloten. Naast de oprichting van een regionaal bureau van waaruit de regionale belangen worden gecoördineerd en aangejaagd, worden er een vijftal bestuursopgaven opgesteld. Deze opgaven hebben achtereenvolgens betrekking op de ontspannen regio (toerisme/recreatie), de productieve regio (o.a. economie), de circulaire regio (o.a. RES en duurzaamheid), de verbonden regio (mobiliteit) en de Groene Groei regio (o.a. woningbouw) Op al deze opgaven hebben de individuele gemeenten de vrijheid al dan niet in te tekenen. Deze worden in de loop van 2021 ter besluitvorming voorgelegd.Dit betekent ook dat het Gemeenschappelijk Orgaan regio Arnhem Nijmegen in de huidige vorm ophoudt te bestaan.
Gemeenschappelijk Orgaan regio Arnhem Nijmegen
2019
2020
Balanstotaal
n.v.t.
n.v.t.
Eigen vermogen
n.v.t.
n.v.t.
Vreemd vermogen
n.v.t.
n.v.t.
Totaal exploitatie
1.464
1.929
Beuningen deelname %
3,0%
3,0%
Gemeentelijke bijdrage
56
58
Inventarisatie risico's
n.v.t.
n.v.t.
Weerstandsvermogen %
n.v.t.
n.v.t.
Risico tekort Beuningen
n.v.t.
n.v.t.
- Doelgroepenvervoer Regio Arnhem Nijmegen (DRAN)
Openbaar belang
De gemeenschappelijke regeling Bedrijfsvoeringsorganisatie Doelgroepenvervoer Regio Arnhem Nijmegen (DRAN) voert in opdracht van de gemeenten uit de regio Arnhem-Nijmegen het doelgroepenvervoer uit. Het uiteindelijke doel van de BVO DRAN is het bieden van kwalitatief goed vervoer tegen aanvaardbare kosten aan inwoners voor wie regulier openbaar vervoer of eigen vervoersmogelijkheden niet kunnen voorzien in de vervoersbehoefte. Door het vervoer via Avan ondersteunen zij deze inwoners in de zelfredzaamheid.
Tot 1 augustus 2020 voerde de BVO DRAN voor Beuningen het zogenoemde vraagafhankelijk vervoer uit (ook wel het sociaal of recreatief vervoer op basis van de Wmo) en het vervoer op basis van de Jeugdwet. Vanaf 1 augustus 2020 is daar het leerlingenvervoer aan toegevoegd.
In 2020 heeft de BVO DRAN diverse taken uitgevoerd. Allereerst de reguliere taken, zoals contractmanagement, monitoring, het operationeel aan- en bijsturen van Avan en het onderhouden van de contacten met provincie Gelderland. Een ander onderdeel betreft de afronding en implementatie van de nieuwe contracten voor het vervoer en het callcenter. In deze aanbestedingen zijn verbeteringen doorgevoerd ten opzichte van het contract dat in juli 2020 afliep. De aanpassingen zijn erop gericht de kosten te beheersen zonder de kwaliteit van het vervoer wezenlijk aan te tasten.
In 2020 heeft de BVO DRAN veel inzet gepleegd om de coronacrisis en de gevolgen voor het doelgroepenvervoer het hoofd te bieden. Zo is - in navolging van oproepen daartoe door het Rijk en de VNG - een regeling getroffen om de vervoerders te compenseren voor het wegvallen van de vraag naar vervoer. Daarmee is het vervoerslandschap intact gebleven en kon - op het moment dat enige versoepelingen werden doorgevoerd - het vervoer snel opgestart worden.
In 2020 heeft de BVO DRAN een onderzoek naar marktontwikkelingen in het doelgroepenvervoer laten uitvoeren. Het resultaat ervan was een inventarisatie van maatregelen die genomen kunnen worden om te komen tot kostenbesparingen. Dit zal in nauwe afstemming met de gemeenten plaatsvinden, omdat de samenwerking tussen de BVO DRAN en gemeenten cruciaal is. De kostenontwikkeling hangt namelijk nauw samen met de instroom van gebruikers in het doelgroepenvervoer. De gemeente is verantwoordelijk voor het toelaten van deze gebruikers. De BVO DRAN moet het vervoer vervolgens organiseren.
BVO DRAN
2019
2020
Balanstotaal
8.669
13.000
Eigen vermogen
0
83
Vreemd vermogen
8.669
12.917
Totaal exploitatie
17.423
16.700
Beuningen deelname %
1,9%
2,5%
Gemeentelijke bijdrage
333
411
- Modulaire Gemeenschappelijke Regeling (MGR), Nijmegen
Platformfunctie
De MGR is naast een uitvoeringsorganisatie hét platform voor regiogemeenten om zaken met elkaar af te stemmen en verdere toekomstige samenwerking vorm te geven. In het besef dat gemeentelijke samenwerking steeds belangrijker is, wil de MGR daar een nieuwe impuls aan geven. De MGR bestaat uit het WerkBedrijf en ICT Rijk van Nijmegen.
Werkbedrijf
In 2020 is de uitstroom naar werk flink gedaald ten opzichte van 2019. Van de begrote uitstroom van 1.100 is door de gevolgen van corona 858 gerealiseerd. Het uitkeringenbestand is toegenomen.
Corona heeft afgelopen jaar veel impact gehad op de ondernemers, werkzoekenden en de dienstverlening van het WerkBedrijf. Ondernemers zijn door de onzekere toekomst voorzichtig met het aannemen van personeel. Medewerkers van het WerkBedrijf vonden andere manieren om kandidaten en ondernemers te ondersteunen, bijvoorbeeld door online trainingen en online banenmarkten.
Het aantal kandidaten dat een Op Weg Naar Werk-traject (arbeidsmatige dagbesteding) volgde was lager dan de doelstelling. In 2020 konden minder kandidaten starten met een traject en in minder dagdelen, waardoor de uitgaven veel lager waren.
Er zijn meer kandidaten met een arbeidsbeperking aan het werk geweest dan beoogd. Voor deze specifieke doelgroep worden instrumenten zoals loonkostensubsidie en indicatie banenafspraak ingezet, omdat ze niet het minimumloon kunnen verdienen. Omdat veel kandidaten door corona pas in de tweede helft van 2020 met een loonkostensubsidie aan de slag zijn gegaan, komen die loonkostensubsidies voor een deel ten laste van 2021.
Eind 2020 werkte 92% van de SW-medewerkers gedetacheerd bij een ondernemer. Dat is fors meer dan eind 2019 (66%). Dat komt doordat BlueView per 1 april 2020 de verantwoordelijk heeft voor de productie op de Boekweitweg. Daardoor veranderde de werkvorm van de SW-medewerkers op de Boekweitweg van ‘beschut’ naar ‘detachering’ in een beschutte werkomgeving.
WerkBedrijf heeft het middel van detachering ook toegepast om meer mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt (tijdelijk) aan het werk te helpen om daarmee het type werk te behouden voor deze groep die niet vanzelfsprekend werk vindt.Openbaar belang
We willen mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt zoveel mogelijk aan een gewone werkomgeving helpen.
IRvN
ICT Rijk van Nijmegen (iRvN) heeft als doel samen tot een efficiënte uitvoeringsorganisatie te komen op het gebied van informatiemanagement en automatisering die de dienstverlening aan de deelnemende gemeenten centraal stelt. De samenwerking met iRvN verliep goed. Naast de reguliere werkzaamheden waren in 2020 belangrijke activiteiten voor Beuningen de versnelde uitrol van digitale vergadermogelijkheden en de implementatie van mobiele werkplekken. Maar ook de vervanging van de hardware voor ons financiële systeem en de systemen van Munitax was een belangrijke stap. In 2020 was er veel aandacht voor beveiliging; we zijn gestart het proces rondom autorisaties in te richten volgens beveiligingsrichtlijnen en hebben een passwordmanager beschikbaar gesteld.
Openbaar belang
Informatievoorziening is belangrijk in onze maatschappij. Het snel verkrijgen, verwerken, (waar nodig) delen en versturen van informatie is een zeer belangrijke randvoorwaarde om als gemeente goed te kunnen functioneren voor inwoners, andere overheden, bedrijven, instellingen.
MGR
2019
2020
Balanstotaal
22.523
25.053
Eigen vermogen
0
0
Vreemd vermogen
22.523
25.053
Totaal exploitatie
94.697
89.080
Beuningen deelname %
6,2%
6,3%
Gemeentelijke bijdrage
5.217
4.828
Inventarisatie risico's
6.605
6.475
Weerstandsvermogen %
38,7%
41,5%
Risico tekort Beuningen
412
405
- Aandelen
De gemeente bezit aandelenpakketten bij Bank Nederlandse Gemeenten B.V., Vitens N.V. en Leisurelands B.V. waarbij we bestuurlijke zeggenschap hebben in de Algemene Vergadering voor aandeelhouders.
Bank Nederlandse Gemeenten B.V. (BNG)
Vestigingsplaats
Den Haag
Doel
De BNG bank is een privaatrechtelijke organisatie en is de bank voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Als aandeelhouder hebben we stemrecht in de organisatie.
Deelnemende partijen
Aandeelhouders zijn uitsluitend overheden. De staat is houder van de helft van de aandelen, de andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een hoogheemraadschap.
Openbaar belang en ontwikkelingen
Met gespecialiseerde dienstverlening wil de BNG bijdragen aan het zo laag mogelijk houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Aantal aandelen gemeente Beuningen
14.040 (0.025% van het totaal aantal aandelen)
Balanstotaal
€ 160.359 miljoen
Dividend
Het dividend 2020, 50% van de winst, is voor de gemeente Beuningen €17.831 (€ 1.81 per aandeel). Het restant dividend 2019 en dividend 2020 wordt vanwege de corona-pandemie niet voor oktober 2021 uitbetaald
Intrinsieke waarde aandelen gemeente Beuningen
14.040 X € 78 (eigen vermogen per aandeel) = € 1.091.000
Boekwaarde aandelen
€ 31.000
Stille reserve
€ 1.060.000
Vitens N.V.
Vestigingsplaats
Zwolle
Doel
Vitens is een naamloze vennootschap met een maatschappelijk belangrijk product. Ongeveer 5,7 miljoen mensen maken gebruik van de diensten van Vitens als waterleverancier. Vitens wil de kosten van drinkwaterwinning, -zuivering en -levering zo laag mogelijk houden en investeert in procesoptimalisatie en innovatie. Daarnaast staat de verduurzaming in het totale drinkwaterproces hoog op de agenda.
Deelnemende partijen
De provincies en de meeste gemeenten in het verzorgingsgebied zijn de publieke aandeelhouders. Het verzorgingsgebied in Nederland bestaat vooral uit de provincies Flevoland, Friesland, Gelderland, Utrecht en Overijssel.
Openbaar belang en ontwikkelingen
Als drinkwaterleverancier heeft Vitens zowel directe als indirecte invloed op haar omgeving. De directe invloed uit zich in het verbeteren van de volksgezondheid in Nederland door het leveren van kwalitatief hoogwaardig drinkwater. De indirecte invloed uit zich bijvoorbeeld in het verbeteren van de biodiversiteit in de beschermde waterwingebieden.
Aantal aandelen gemeente Beuningen
24.035 (0.416% van het totaal aantal aandelen)
Balanstotaal
€ 1.767 miljoen
Dividend
Het dividend voor de gemeente Beuningen bedraagt € 21.632
(€ 0,90 per aandeel).Intrinsieke waarde aandelen gemeente Beuningen
24.035 X € 92.3 (eigen vermogen per aandeel) = € 2.218.430
Boekwaarde aandelen
€ 24.000
Stille reserve
€ 2.107.902
Naast bovengenoemde pakketten hebben we ook aandelen bij Leisurelands. De jaarrekening 2018 van Leisurelands is nog niet vastgesteld. De gegevens in onderstaande tabel zijn afkomstig uit het jaarverslag en de jaarrekening van 2017.
Leisurelands B.V.
Vestigingsplaats
Arnhem
Doel
Leisurelands wil voorop lopen in de recreatie- en evenementenmarkt door het continu verbeteren van de kwaliteit en het zo snel mogelijk inspelen op de veranderende wensen van de consument. Het thema Duurzaam Recreëren is het fundament onder alle activiteiten. Leisurelands wil een actieve bijdrage leveren aan het verbeteren en verduurzamen van de leefomgeving en de optimalisering van haar maatschappelijk rendement als organisatie. Er worden 20 recreatiegebieden beheerd in Nederland.
Deelnemende partijen
In totaal 22 gemeenten uit de provincie Gelderland en de deelnemers van de Gemeenschappelijke Regeling
Recreatieschap Achterhoek Liemers.Openbaar belang en ontwikkelingen
Leisurelands wil een actieve bijdrage leveren aan het verbeteren en verduurzamen van de leefomgeving en de optimalisering van haar maatschappelijk rendement als organisatie.
Duurzaam recreëren steunt op vijf pijlers:
1. het borgen van een groene, gezonde omgeving;
2. veiligheid en ‘crowd management’;
3. verhogen van maatschappelijk rendement;
4. energieneutraal opereren, energie genereren;
5. kennis delen en uitbouwen.Aantal aandelen gemeente Beuningen
5.148 van de 900.000 (0.572%)
Balanstotaal
€ 79.235 miljoen
Dividend
Leisurelands betaalt geen dividend uit. De regeling voor de bestemming van de winst is opgenomen in artikel 21 van de statuten van de vennootschap. Deze regeling houdt in dat de winst ter beschikking staat van de Algemene Vergadering.
Intrinsieke waarde aandelen gemeente Beuningen
5.148 x € 88 = € 453.244
Boekwaarde aandelen
€ 5.000
Stille reserve
€ 453.244