Hieronder staat een overzicht van de opbouw van de baten en lasten en de berekening van tarieven van heffingen die kostendekkend mogen zijn. We hebben hierbij de beleidsuitgangspunten gevolgd, zoals die zijn vastgelegd in de Financiële verordening gemeente Beuningen (art. 212 GW). Ook hebben we de handreiking kostenonderbouwing VNG van 29 juli 2016 als maatstaf gebruikt voor de berekening.
Afval
Berekening kostendekkendheid van de afvalstoffenheffing 2020 | ||||
---|---|---|---|---|
Begroot | Werkelijk | Afwijking | Percentage werkelijk | |
Directe kosten | ||||
Kosten afvalinzameling | -1.786 | -1.741 | 45 | 83,3% |
Kapitaallasten | -131 | -133 | -2 | 6,3% |
Doorbelaste uren | -184 | -111 | 73 | 5,3% |
Inkomsten (excl. heffingen) | 467 | 608 | 141 | -29,1% |
Netto kosten | -1.633 | -1.376 | 257 | 65,9% |
Toe te rekenen kosten | 0 | 0 | ||
Vegen wegen/onkruidbestrijding | -53 | -51 | 2 | 2,4% |
Kwijtschelding | -62 | -103 | 4,9% | |
Perceptiekosten | -62 | -74 | -12 | 3,5% |
Overhead | -205 | -151 | 54 | 7,2% |
BTW | -409 | -335 | 74 | 16,0% |
Totale kosten | -2.423 | -2.089 | 375 | 100,0% |
Opbrengst heffingen | 2.244 | 2.303 | 59 | 110,2% |
Tekort | -180 | |||
Overschot | 214 | 434 | 10,2% | |
Dekkingspercentage | 92,6% | 110,2% | 17,6% |
Het dekkingspercentage voor 2020 ligt 10,2% boven het maximum van 100%. Het voordeel is ontstaan door lagere kosten van de afvalinzameling en hogere baten voor de gescheiden inzameling. Ook de opbrengst van de heffingen was hoger dan begroot. Het overschot ad € 214.000 wordt toegevoegd aam de afval reserve, welke nihil was op 1 januari 2020.
Riool
Berekening kostendekkendheid van de rioolheffing 2020 | ||||
---|---|---|---|---|
Begroot | Werkelijk | Afwijking | Percentage werkelijk | |
Directe kosten | ||||
Beheer en onderhoud | -336 | -305 | 31 | 13,5% |
Kapitaallasten | -843 | -813 | 30 | 35,9% |
Doorbelaste uren | -259 | -109 | 150 | 4,8% |
Inkomsten (excl. heffingen) | 0 | 43 | 43 | -1,9% |
Netto kosten | -1.438 | -1.184 | 255 | 52,3% |
Toe te rekenen kosten | ||||
Vegen wegen/bermen/onkruid/water/openbaar groen | -620 | -557 | 63 | 24,6% |
Kwijtschelding | -22 | -20 | 1 | 0,9% |
Perceptiekosten | -62 | -74 | -11 | 3,2% |
Overhead | -138 | -136 | 2 | 6,0% |
BTW | -325 | -291 | 34 | 12,8% |
Totale kosten | -2.605 | -2.262 | 344 | 0,1% |
Opbrengst heffingen | 2.517 | 2.521 | 4 | -111,5% |
Tekort | -88 | |||
Overschot | 259 | 348 | -11,5% | |
Dekkingspercentage | 96,6% | 111,5% |
Het dekkingspercentage voor 2020 ligt 11,5% boven het maximum van 100%. Het overschot is toegevoegd aan de voorziening riolering. Het voordeel is ontstaan door Lagere kosten voor onderhoud en beheer. Ook de lasten voor de doorberekende uren zijn lager, evenals de kapitaallasten. Er waren ook extra baten voor rioolaansluitingen en overige werken voor derden.
Leges omgevingsvergunning
De kostendekkendheid 2020 van de leges omgevingsvergunning is 25,2% beneden het toegestane maximum. Ten opzichte van de begroting is het echter 18,1% hoger dan geraamd.
In de kosten is voor het ontwikkelingstraject 2020-2021 van de ODR eenmalig € 90.000 uitgeven. De toename van het aantal omgevingsvergunningen in het laatste kwartaal, door de toename van bouwactiviteiten vanwege de aantrekking van de economie en de gevolgen van Corona, heeft gezorgd voor een grotere stijging van de baten dan de lasten.
Kostendekkendheid leges omgevingsvergunning | ||||
---|---|---|---|---|
Begroot | Werkelijk | Afwijking | Percentage werkelijk | |
Directe kosten | ||||
Lasten ODRN | -678 | -934 | -256 | 91,8% |
Totaal directe kossten | -678 | -934 | -256 | 91,8% |
Casusregisseur | -16 | -16 | 0 | 1,6% |
Welstandstoezicht | -40 | -50 | -10 | 4,9% |
Advieskosten | 0 | 0 | 0 | 0,0% |
Meetwerkzaamheden | 0 | -2 | -2 | 0,2% |
Netto kosten | -734 | -1.002 | -268 | 98,5% |
Toe te rekenen kosten | ||||
Overhead | -15 | -15 | 0 | 1,5% |
Totale kosten | -749 | -1.017 | -268 | 100,0% |
Opbrengst heffingen | 425 | 761 | 336 | 74,8% |
Overschot | ||||
Tekort | -324 | -256 | 68 | -25,2% |
Dekkingspercentage | 56,8% | 74,8% | 18,1% | -25,2% |