1. Dienstverlening aan bijstandsgerechtigden en zelfstandig ondernemers:
We hebben ondanks de omstandigheden zoveel mogelijk bijstandsgerechtigden perspectief en mogelijkheden geboden om hun werkkansen te vergroten en te benutten. WerkBedrijf heeft voor Beuningen in 2020 twee bedrijfsdienstverleners ingezet die een aantal dagdelen per week (vanwege corona digitaal) exclusief voor Beuningen werken en aanspreekpunt zijn voor de uitvoering van de arbeidsbemiddeling.
Bredere dienstverlening voor ondernemers
In Beuningen zijn we begonnen met het aanbieden van ondersteuning aan ondernemers in verband met de vroegsignalering van financiële problemen of schulden door de groep ondernemers te benaderen die een beroep hebben gedaan op de Tozo 3.
De ondersteuning bestaat eruit dat de gemeente Beuningen deze ondernemers op het juiste moment dienstverlening (schuldsanering, aanpassing bedrijfsplan, coaching, bedrijfsbeëindiging, omscholing en bemiddeling) aanbiedt die hen reëel perspectief biedt voor de toekomst.
In 2021 benaderen we de groep ondernemers die een beroep op de eerdere Tozo-regelingen hebben gedaan en voeren we een publiciteitscampagne om andere ondernemers te bereiken die door corona in de problemen zijn gekomen.
2. Rechtmatig en doelmatig verstrekken van uitkeringen en minimabeleid
We hebben de processen zo ingericht dat we rechtmatig en doelmatig handelen bij het verstrekken van uitkeringen en uitvoeren van beleidsmatige zaken.
3. Optimaliseren van het aanbod en het gebruik van Kindpakket Beuningen
We hebben organisaties, verenigingen en ondernemers actief benaderd met de vraag om meer en gevarieerdere producten en activiteiten aan te bieden. We hebben regelmatig het Kindpakket onder de aandacht gebracht via sociale media en via onze ketenpartners, zoals onderwijsinstellingen, stichting Perspectief en Vluchtelingenwerk.
4. Schuldhulpverlening:
We zijn gestart met de campagne ‘Kom uit je Schuld’, vroegsignalering van schulden en het project Administratie voor elkaar.
Daarnaast hebben we geïnvesteerd in het opzetten van een lokale campagne om het thema geldzorgen meer op de kaart te zetten. Met de campagne willen we geldzorgen meer bespreekbaar maken. Ook willen we zorgen dat inwoners de weg naar schuldhulpverlening beter weten te vinden. We sluiten aan bij de landelijke campagne ‘Kom uit je schuld’.
In samenwerking met Stichting Perspectief is het project ‘Administratie voor Elkaar’ gestart. Inwoners kunnen een beroep doen op Administratie voor elkaar bij vragen over formulieren, administratie of geldzaken. Het project is bedoeld om inwoners wegwijs te maken in het oerwoud van ingewikkelde formulieren, regelingen en om onderbenutting van (inkomens)voorzieningen tegen te gaan.
Ten slotte is het convenant ‘Vroegsignalering van schulden’ afgesloten met vier zorgverzekeraars (CZ, VGZ, Achmea en Menzis), woningbouwvereniging Woonwaarts en waterbedrijf Vitens, vooruitlopend op de wetswijziging in de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs) per 1 januari 2021. Maandelijks melden deze partners betalingsachterstanden van inwoners. Het Sociaal Team doet vervolgens een aanbod tot hulp bij schulden aan deze inwoners. Door deze vroegsignalering kan voorkomen worden dat betalingsachterstanden oplopen tot problematische schulden.