Website en bewonersbetrokkenheid
Communicatie
Het jaar 2020 stond voor het team Communicatie – net als voor de hele organisatie en samenleving – in het teken van corona. We zochten meer en op verschillende manieren contact met onze inwoners en ondernemers. Denk aan directe en persoonlijke communicatie, maar ook communicatie via socal media. We voegden Instagram toe aan onze communicatiekanalen en bereikten daarmee bijna 500 volgers. Instagram is een kanaal dat ook jongeren aanspreekt.
We hielden inwoners op de hoogte van de maatregelen door middel van extra gemeentepagina’s, video’s (op social media) van de burgemeester en wethouders en boodschappen via kaarten.
Ook zochten we online meer de verbinding met inwoners, verenigingen, stakeholders en andere partijen.
Bewonersbetrokkenheid
In 2020 hadden we te maken met het coronavirus. In de samenleving ontstonden initiatieven om elkaar te helpen (bijvoorbeeld de hond uitlaten of boodschappen doen). De gemeente deelde en hielp deze initiatieven (in samenwerking met Stichting Perspectief. Denk aan de oprichting van Houvast in Weurt. Een stichting die mensen bezoekt die dat nodig hebben. Bijvoorbeeld in verband met ziekte of eenzaamheid.
We ondersteunden eenmalig Bob de Bot met een subsidie omdat zij in coronatijd ervoor zorgde dat inwoners tips en ondersteuning konden krijgen. In 2018 werd een motie aangenomen voor de Roze Dag in Beuningen. Hier kwam in 2020 nog een rekening voor binnen.
Vanwege corona traden we meer digitaal in contact. Via digitale avonden voor het opstellen van de Omgevingsvisie bijvoorbeeld.
In 2020 hebben we van deze digitale manier van consulteren kunnen proeven, maar dit nog niet verder kunnen uitbouwen in verdere E-participatie.