Algemeen

Inleiding

Programmaverantwoording 2020

Begroting

Begroting

Rekening

Afwijking

voor wijziging

na wijziging

saldo

in € (+=voordeel/-=nadeel)

Werk en inkomen

-5.447.300

-5.317.942

-4.847.548

470.394

Jeugd

-6.393.000

-7.751.000

-8.205.335

-454.335

Maatschappelijke ondersteuning

-8.416.000

-9.138.301

-8.889.030

249.271

Welzijn en educatie

-5.625.435

-6.176.697

-5.324.188

852.509

Omgeving

-3.696.320

-4.320.622

-2.639.598

1.681.024

Openbare orde en veiligheid

-1.710.000

-1.682.491

-1.699.039

-16.548

Bestuur en algemene ondersteuning

25.338.352

26.154.453

25.633.955

-520.498

Onroerende zaakbelasting

7.510.000

7.585.000

7.612.642

27.642

Overige eigen middelen

-676.356

862.052

504.350

-357.702

Gerealiseerd resultaat

883.941

214.452

2.146.209

1.931.757

Bij hoofdstuk 4.1.1.14 is globaal aangegeven of de afwijkingen van incidentele of structurele aard zijn. Het precieze karakter van de afwijkingen is niet altijd even duidelijk aan te geven. Als uitgangspunt hanteren we de regel: als een afwijking niet expliciet als incidenteel is aan te merken, dan beschouwen we het als structureel.
Samengevat komt het in grote lijnen hierop neer:
1. Uit onderstaande tabel blijkt dat de afwijking ten opzichte van de ramingen bij de herfstnota nagenoeg helemaal is aan te merken als een incidentele afwijking.
2. Het uiteindelijke rekeningresultaat van € 2 miljoen is globaal voor € 1,8 miljoen van structurele aard en € 0,2 miljoen van incidentele aard.

Ramingen rekeningsaldo:

Structureel

Incidenteel

Totaal

Primair

2.658.000

-1.774.000

884.000

1e wijziging: Meerjaren(investerings) programma

0

0

0

2e wijziging: Administratieve wijziging

0

0

0

3e wijziging: Bedrijfsvoering ( binnen programma 7)

0

0

0

4e wijziging: Herfstnota 2019 Structurele effecten

-103.000

0

-103.000

5e wijziging: Perspectiefnota 2020

-1.312.000

-73.000

-1.385.000

6e wijziging: Resultaatbestemmingen 2019

0

0

0

7e wijziging: Herfstnota 2020

546.000

272.000

818.000

Geraamd rekeningsaldo na wijzigingen

1.789.000

-1.575.000

214.000

Totaal afwijkingen

17.700

1.914.300

1.932.000

Werkelijk rekeningsaldo (inschatting incidenteel en structureel)

1.806.700

339.300

2.146.000

Programma 1 Werk en inkomen € 470.394
Voor de uitvoering van de drie Tozo regelingen hebben wij van het rijk een vergoeding ontvangen die hoger was dan geraamd. De ingezette daling van het aantal cliënten die een beroep doen op de IOAW regeling in voorgaande jaren blijft doorgaan. De verwachting dat het aantal cliënten die een beroep zouden doen op de Participatiewet zou toenemen als gevolg van de pandemie is tot nu toe niet uitgekomen. De daadwerkelijke toename van het aantal cliënten in het laatste kwartaal van 2020 is lager dan verwacht. Ook is het aantal Wsw-ers verder afgenomen.

De pandemie heeft effect gehad op de leenbijstand die wij verstrekken aan vluchtelingen voor inrichtingskosten en op het gebruik van het Kindpakket. Er zijn minder middelen verstrekt dan geraamd.

Programma 2 Jeugd - € 454.345
De kosten voor individuele en regionale jeugdzorg blijven verder stijgen. Dit komt omdat het aantal cliënten en de trajectduur van de zorg blijft toenemen en omdat de uitstroom achterblijft ten opzichte van de instroom. Dit sluit aan bij het regionale en landelijke beeld. De gevolgen van de toenemende prestatiedruk voor jongeren, de gevolgen van complexe echtscheidingen evenals de gevolgen van de coronacrises op jongeren, doen de vraag naar hulp stijgen.

Programma 3 Maatschappelijke ondersteuning € 249.271
Het programma sluit met een voordeel dat grotendeels veroorzaakt wordt door alle producten met uitzondering van het product ‘openbare gezondheidszorg’ en ‘maatwerkvoorziening immaterieel’.
De wet inburgering is uitgesteld tot 2022, ter voorbereiding op deze wet hebben wij middelen ontvangen van het rijk die niet volledig zijn ingezet. We hebben in 2020 te maken gehad met een lagere taakstelling waardoor de kosten voor maatschappelijke begeleiding en verdere ondersteuning lager waren dan begroot.
Het product ‘beschermd wonen’ levert een ‘voordeel’ op. Centrumgemeente Nijmegen heeft een deel van de bestemmingsreserve voor ‘beschermd wonen’ uitbetaald aan de regiogemeenten Gelderland Zuid.  
Ook de ‘eigen bijdrage maatwerkvoorziening’ resulteert in een voordeel. Dit komt omdat meer inwoners een beroep hebben gedaan op maatwerkvoorzieningen.

Bij het ‘product algemene voorzieningen WMO en jeugd’ is sprake van een onderschrijding. Door de corona crisis hebben bewoners minder gebruik gemaakt van het doelgroepenvervoer. De pandemie heeft ook zijn doorwerking gehad op het budget ‘organisatie toegang’. Voor het werkbudget ‘algemene voorzieningen Wmo en jeugd ’ zijn middelen begroot voor onvoorziene casuïstiek in het onderwijs. Als gevolg van corona is er geen beroep gedaan op dit budget.

Op het product ‘maatwerkvoorziening immaterieel’ is sprake van een overschrijding. Deze afwijking wordt vooral veroorzaakt door de hulp bij het huishouden. Het aantal cliënten is ook in 2020 aanzienlijk gestegen als gevolg van het abonnementstarief en de vergrijzing. Daarnaast leiden indexeringen in de cao tot hogere kosten. Het product ‘openbare gezondheidszorg’ is overschreden en is grotendeels veroorzaakt door uitgaven die te relateren zijn aan de coronacrisis. Deze kosten zijn volledig gecompenseerd met de corona-inkomsten van het rijk in programma 7.  

Programma 4 Welzijn en educatie € 852.509
Om onderwijsachterstanden bij peuters te voorkomen verstrekt het rijk middelen tot 2022. Nog niet alle middelen zijn hiervoor ingezet. In 2023 wordt via de Sisa methode verantwoording afgelegd over de besteding ervan.  
Op het product ‘groen/park/plantsoen’ hebben we minder uitgegeven dan geraamd. Lange doorlooptijden voor onder andere bewonersparticipatie, vergunningaanvragen en -bezwaren en ecologisch onderzoek kunnen leiden tot vertragingen bij groenprojecten. Daarnaast kan kappen en planten van bomen niet in elk seizoen. Het budget ‘groen’ en de budgetoverheveling uit het verleden veroorzaakt deze onderschrijding. Er is een planning van werkzaamheden opgesteld die gedekt worden uit de budgetoverheveling en de groengelden 2020 (zie Herfstnota 2020).

Programma 5 Omgeving € 1.681.024
De lasten voor asfaltonderhoud en elementenverharding zijn overschreden als gevolg van enerzijds een verlaging van het budget bij de Herfstnota 2020 en anderzijds als gevolg van werkzaamheden die alsnog zijn uitgevoerd in 2020 die in de planning waren opgeschort.

Door de corona maatregelen is er meer grondstof en afval aangeleverd. Dit heeft een direct effect op de verwerkingskosten ervan, deze zijn gestegen. Het totale product afval sluit af met een voordeel doordat de gemeente Beuningen een nieuw contract is aangegaan voor de verwerking van grondstoffen en afval, de hoeveelheid ingezameld plastic+ is toegenomen en de heffingen zijn gestegen.

Binnen dit programma zijn enkele voordelen behaald doordat de legesinkomsten van de ODRN hoger uitvallen dan geraamd, de verkoop van vastgoed, de vrijval van gereserveerde middelen voor enkele grondexploitaties en een voordeel op de rentelasten van enkele gronden.

Programma 6 Openbare orde en veiligheid - €16.548
In dit programma zijn geen afwijkingen van > € 25.000 en is volgens de begroting verlopen.  

Programma 7 Bestuur en algemene ondersteuning - € 520.498
Om aan alle ambities te kunnen voldoen en om het verloop van personeel tijdelijk op te vangen heeft de organisatie in 2020 extern personeel ingehuurd. Dit heeft geleid in een overschrijding van het product ‘salarissen’. Daarnaast zijn de salarislasten voor B&W gestegen als gevolg van de formatie-uitbreiding.

Reis- en identificatie documenten hebben een langere geldigheid waardoor burgers nog maar 1 x per 10 jaar een nieuw document aanvragen. Dit heeft effect op de het product ‘legesinkomsten burgerzaken’, deze valt lager uit dan geraamd.   

De mutaties van de voorlopige Vpb aanslagen 2016 tot en met 2020, inclusief herberekeningen, zijn verwerkt in dit programma. De controlekosten voor de accountant zijn mede door de corona gestegen als gevolg van meerwerk.

De verzekeringsvergoeding voor de afgebrande loods van de gemeentewerf is opgenomen in dit programma. In 2021 wordt een besluit genomen over de herbouw van de afgebrande loods op de gemeentewerf.

In 2020 zijn er door de pandemie minder uitgaven gedaan voor promotie van onze gemeente. Er is minder uitgegeven aan de gemeentelijke- en de raadspagina en aan promotie in zijn algemeenheid. Het voordeel op dit product wordt gestort in de reserve Beuningen Promotie.

Op de post dubieuze debiteuren is een groot voordeel ontstaan als gevolg van vermindering van opgelegde aanslagen toeristenbelasting uit het verleden. Daardoor valt een deel van de voorziening voor dubieuze debiteuren vrij. De post ‘onvoorzien algemeen’ is niet aangewend en valt wederom vrij.

Programma 8 Onroerendezaakbelasting € 27.642
De begrote opbrengsten binnen dit programma zijn hoger dan geraamd doordat de grondslag afwijkt van wat er oorspronkelijk was begroot, hertaxaties hebben plaatsgevonden en woningen zijn opgeleverd.

Programma 9 Overige eigen middelen - €  357.702
Door corona hebben er in 2020 veel minder verblijven plaatsgevonden in onze gemeente waarvoor we toeristenbelasting innen. Het niet doorgaan van het festival 'Down The Rabbit Hole' resulteerde tot lagere inkomsten.

De BNG bank dient gehoor te geven aan de oproep van de Europese Centrale Bank (ECB) aan Europese banken om wegens de coronacrisis geen dividend uit te keren. Vitens is fors aan het investeren en heeft mede daarom besloten ook geen dividend uit te keren.

Binnen dit programma zijn ook enkele voordelen. Nog niet alle geplande werkzaamheden voor het verfraaien van het winkelcentrum in Beuningen zijn uitgevoerd. Wij ontvangen middelen van het rijk voor de uitvoering van de regeling ‘reductie energiegebruik’ tot en met 2021. De middelen die in 2020 niet zijn uitgegeven worden meegenomen in de reserve budgetoverheveling 2020. De regeling wordt via de SiSa procedure in 2022 afgerond.

Deze pagina is gebouwd op 07/08/2021 17:40:00 met de export van 07/08/2021 17:19:32