2. Jeugd

Overige gegevens

Forse schommelingen mogelijk door dure vormen van jeugdhulp
De gemeente heeft op basis van de Jeugdwet wettelijke zorgtaken. De wet wordt continu opgerekt door uitspraken van de rechter en bijbehorende precedentwerking. We hebben dan ook te maken met een open eindfinanciering. Op jaarbasis kunnen we niet altijd goed voorspellen hoeveel Beuningse kinderen in de regionale zware zorg zitten. Als een gezin met veel hulpbehoevende kinderen in onze gemeente komt wonen, nemen de kosten onverwacht toe. De aantallen zijn klein, maar de kosten zijn hoog en afhankelijk van niet-beïnvloedbare factoren als verhuizingen van een gezin of crisissituaties. Dit kan dus per jaar schommelen en de verschillen per jaar kunnen hoog zijn. Dit is inherent aan de decentralisatie van de jeugdhulp.

Afbouw verevening
Het regionaal afgesproken vereveningsmodel maakt dit risico op de zware (en vaak dure) zorg wat kleiner omdat de regiogemeenten dan een deel meebetalen. Hiervoor zijn wij afhankelijk van de regionale samenwerking. Deze vereveningssystematiek wordt overigens de komende jaren afgebouwd na regionale besluitvorming hierover.

Onderstaande onderwerpen hebben ook betrekking op Programma 3 Maatschappelijke ondersteuning:

Gevolgen corona-uitbraak
De uitbraak van het coronavirus heeft in 2020 grote gevolgen gehad. Hoewel het effect ervan - op dit moment althans - niet precies meetbaar is, ijlt het wel na. Zo kan het zijn dat een toename in ondersteuningsbehoefte zich voortzet, bijvoorbeeld wat betreft begeleiding.
Een risico kan bestaan voor de rechtmatigheid. Er zijn, in navolging van adviezen van het Rijk en de VNG, in het kader van zorgcontinuïteit omzetgaranties afgesproken en betaald waar geen feitelijke prestatie tegenover heeft gestaan. Ook voor pgb-houders is een vergelijkbare regeling opgezet. Risico's wat betreft de rechtmatigheid zijn hierbij niet uitgesloten.

Regionale samenwerking
Gemeenten in de regio zien zich allemaal geplaatst voor de opgave om het sociaal domein zo te organiseren dat ondersteuning met een goede kwaliteit beschikbaar is voor inwoners die deze ondersteuning nodig hebben, tegen aanvaardbare kosten. Het kan zijn dat gemeenten hierin verschillende keuzes maken en dit kan organisatorische en/of financiële gevolgen hebben voor de Beuningse inrichting van het sociaal domein. Zo zal de keuze van gemeente Nijmegen voor het inrichten van Brede Basisteams Jeugd mogelijk ook gevolgen hebben voor de inzet van Sterker in Beuningen. In 2020 zijn de risico's beperkt gebleven, maar de vraag is of dat in de nabije toekomst zo blijft.

GGD Gelderland-Zuid
De financiering van Veilig thuis is als een risico aangemerkt in de begroting 2020. Dit is terecht gebleken, want Veilig thuis had in 2020 te maken met oplopende kosten, waarvoor extra financiering is gevraagd in de loop van het jaar. Dit heeft geleid tot de wens van de gemeenten om onderzoek te doen en te komen tot een structureel betere inschatting van de benodigde capaciteit bij Veilig Thuis, om aanpassingen gedurende het jaar richting de toekomst te voorkomen.
Het effect van de corona-uitbraak op de werkzaamheden en financiën van de GGD is enorm. De financiële gevolgen hiervan voor de gemeente zijn nihil. Alle meerkosten die de GGD heeft moeten maken als gevolg van de bestrijding van het coronavirus, worden door het Rijk betaald. De exacte uitwerking hiervan zal worden beschreven in de jaarrekening van de GGD zelf.

Deze pagina is gebouwd op 07/08/2021 17:40:00 met de export van 07/08/2021 17:19:32